Openingstocht 2018 voor roeiers en zeilers!

Het voorjaar zit er aan te komen. Dus tijd voor een lekkere tocht over de Eem. Een tocht voor roeiers en zeilers van het clubhuis naar het Raboes. Zaterdag 7 april is de traditionele openingstocht van onze vereniging. Iedereen van elk niveau kan meedoen, ook als je net lid bent geworden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd dus schrijf je in met groten getale dan wordt het een echt verenigingsgebeuren. We roeien vanaf het clubhuis naar het Raboes (de monding van de Eem). De aanlegplaatsen bij het Raboes waren vorige jaren voor een aantal leden een probleem met betrekking tot in- en uitstappen. Als dat een belemmering is om mee te doen geef het ons aan dan laten we jouw boot bij de steiger uitstappen. We pauzeren daar voor koffie/thee met taart, vuurkorven en een plaspauze en dan weer terug naar de vereniging waar we afsluiten met een gezamenlijke lunch in de recover. Tijdschema: • 8.15 uur zeilers verzamelen op de roei • 8.30 uur roeiers verzamelen op de roei • 10.30 uur aankomst Raboes • tot 11.00 uur pauze Raboes • tot 12.30 uur aankomst boten roei, boten naar binnen • 13.00 uur lunch op de roei • uiterlijk 15.00 uur sluiting bijeenkomst •We gaan er van uit dat je 1.15 tot 1.30 uur nodig hebt voor de heen- en terugweg en een pauze neemt van een half uur. Dit blijkt in de praktijk voor iedereen haalbaar. Dit jaar staat de inschrijving ook weer open voor zeilers. Uiteraard afhankelijk van de wind. Mocht zeilen niet mogelijk zijn dan kunnen de zeilers alsnog meeroeien. Kortom een verenigingstocht met veel...
Terugblik op de Ergometerwedstrijd van 27 januari: BEK 2018

En het was weer een heksenketel in de Recover . Het was nu de 4e keer op rij dat we op de laatste zaterdag van januari een ergometerwedstrijd voor de jeugd hebben georganiseerd. Inmiddels maakt onze “BEK” onderdeel uit van een serie van 3 wedstrijden in het winterseizoen; georganiseerd door De Laak, Michiel de Ruyter en de Eem. Zo ontstaat een mooie traditie om de jeugd ook in de winter een roei uitdaging te bieden, los van winters weer. Omdat de BEK de laatste is uit deze serie, zijn de overall prijzen ook bij ons uitgereikt. Waarschijnlijk dat het daardoor ook weer drukker was dan in de voorgaande jaren: In 2015 begonnen met 60 deelnemers, het waren er nu 126. De jeugd van de Eem, met 10 deelnemers, had gezelschap van jeugdleden van 15 andere verenigingen. Dus iedereen die er die zaterdag bij was heeft gemerkt dat het weer enorm druk was in de Recover. Een gouden greep om de werkplaats als zitplek in te richten. Dat heeft vast geholpen om de overlast voor de zaterdagroeiers beperkt te houden. Ook leuk om aan de drukte te ontsnappen was de mogelijkheid om een Liteboat uit te proberen: een demonstratie van Innovaren. De ergo-wedstrijd begon met de jongste roeiers van 10 jaar om 10 uur, en eindigde met tweetallen op slides ca. 14:00 uur. Toch een strak tijdschema! De uitslagen zijn terug te vinden op de speciale website voor de wedstrijd: https://www.jeugdergometerwedstrijden.nl De overall prijs over de 3 wedstrijden is gegaan naar Die Leythe, en de dagprijs voor de vereniging met de meeste punten op 27 januari, ging eveneens naar Die...
Verslag Twentse Winterwedstrijden

Zondag 11 februari hebben Jeroen als stuur, Lisa, Merel, Marte en ik de twaalfde editie van de Twentse Winterwedstrijden gestart in Hengelo. De baan was vier kilometer en er waren zo’n 115 ploegen verdeeld over drie heats. Zaterdag avond hadden we de boten al afgeriggerd en zondag ochtend moesten we al om kwart voor zes opstaan zodat we om zeven uur op de vereniging konden verzamelen. In Hengelo aangekomen hebben we de boten meteen weer opgeriggerd en waren we helemaal klaar voor onze eerste heat: M18 4x+. Toen we de boot in het water legden kwamen we erachter dat de dollen nog niet open waren. Ik moest dus met een voet in de boot staan om de dol open te maken toen ik Lisa hoorde roepen dat er water in de boot kwam; de boot was lek. Dus hebben we de vier weer uit het water gehaald en in een loods hebben Jeroen en Roel de boot gerepareerd. In alle haast zijn we bij het aan elkaar monteren van de vier één ringetje vergeten weg te halen en dat zorgde ervoor dat een kleine gleuf heel veel water de boot in liet. De eerste heat hebben we dus niet gestart, maar we hebben dat nummer uiteindelijk de derde heat ingehaald en we zijn eerste geworden! In de tweede heat zijn er twee tweeën gestart. Lisa en Marte in de Bosruiter en Merel en ik in de Bestevear. Onze twee ging super goed en wij zijn dan ook tweede geworden in ons veld en wij hebben een beker gewonnen voor heel het jeugdklassement van de meiden! Al met al was...
Het juiste mailadres!

Instructeurs zoeken roeiers voor het hele goede doel! NB In de Actueem stond per abuis onder dit bericht niet het juiste mailadres! Elf leden van onze vereniging volgen momenteel een door de instructiecommissie georganiseerde cursus, waarbij zij worden opgeleid tot instructeur. Een belangrijk onderdeel van deze cursus zijn 2 praktijk dagen; op zaterdag 17 februari en en zondag 4 maart. Op beide dagen van 12.00-16.30 uur, in drie blokken van elk 1,5 uur. De cursisten moeten dan onder begeleiding van een van de docenten de lesstof in de praktijk oefenen. Als oefenobject hebben wij elke dag zes (2 per blok) ploegen, ploegjes of individuen nodig, die zich 1,5 uur willen inzetten, waarvan 1 uur op het water en een half uur op de ergometer. Wij zijn al een paar weken op zoek naar vrijwilligers, maar we hebben nog lang niet genoeg vrijwilligers om als ‘lesmateriaal’ voor de cursisten te komen roeien. Welke ploeg/personen helpt/helpen ons? Aanmelden en/of vragen...
Riemen, ze worden weer als nieuw!

Dit winterseizoen heeft de matcie een offensief gestart om de roeiriemen op te knappen. Van de meer dan 300 riemen bleken er 46 dringend opgeknapt te moeten worden en 168 kunnen wel een nieuwe laag verf gebruiken. Uiteindelijk beschermt de verf de kwetsbare kern van het blad en toont de kleuren van onze vereniging. Naast het verven wordt bij elke riem de afstelling en de slijtage van het manchet gecontroleerd.Er is gekozen voor een nieuw verfsysteem op basis van 2 componenten wat een veel hardere coating geeft. Nadeel is wel dat er geen oude verf meer aanwezig mag zijn en dus moeten de bladen compleet en nauwkeurig geschuurd worden. Eventuele beschadigingen worden nu ook goed zichtbaar en worden gerepareerd met plamuur en bij grotere beschadiging gelamineerd met een carbon matje.Het verfproces start met een primer gevolgd door drie lagen van elke kleur. Tussendoor licht schuren en goed ontvetten voor een goede hechting. Met een droogtijd van minimaal 24 uur zijn de riemen dus enkele weken in de werkplaats. Als laatste krijgen de bladen een beschermfolie om het blad op de meest kwetsbare gedeeltes extra te beschermen.Op de foto is de stellage te zien waar in het totaal 30 riemen kunnen worden opgehangen beschermd tegen stof en nieuwsgierige vingers. Eenmaal klaar kunnen ze weer jaren mee, mits juist gebruikt (bijvoorbeeld afdrogen voordat ze opgehangen worden in de loods en voorzichtig bij het...
Inschrijving voor Friesland weekend geopend

In het weekend van vrijdag 1, 2 en 3 juni heeft de Toercommissie een optie op de gezellige B&B de Wartena Hoeve, Friesland voor een weekend toerroeien in o.a. het Nationaal Park de Alde Feanen bij Eernewoude (http://www.np-aldefeanen.nl), een prachtig landschap met meren, meertjes en rietlanden en geweldig om hier te roeien! Wij willen graag peilen hoe groot de belangstellingspeiling is om hieraan deel te nemen i.v.m. de reservering van deze Hoeve die al snel gemaakt moet worden. De B&B heeft een maximale capaciteit voor 16 personen, dus wie het eerst komt wie het eerst maalt. De kosten zullen ongeveer € 230 zijn afhankelijk van het aantal personen. We zullen vrijdagmorgen naar Friesland vertrekken en met gehuurde wherry’s van roeivereniging de Wetterwille in Leeuwarden 12 km naar Wartena roeien. Degenen die vrijdag werken kunnen zich ’s avonds bij de groep aansluiten. Zaterdag en zondag maken we mooie tochten door “het Princenhof” en leveren we de boten weer af in Leeuwarden.     Tocht Toerweekend Datum tocht Vrijdag 1,zaterdag 2, zondag 3 juni Organiserende vereniging BWV de Eem Waar Alde Feanen e.o. Eernewoude Aantal Kilometers 25-30 km per dag, nader te bepalen Boottype Wherry’s Categorie Meertjes, sloten en vaarten Vereiste bevoegdheden Ploeg roeien en Sturen 2 Aantal deelnemers Minimaal 12, maximaal 16 Kosten Circa € 230 inclusief vervoer, 2 overnachtingen, ontbijt, lunch, diner (ex drankjes), en huur wherry. Toerbriefing Per email Contactpersoon toercommissie Jennifer Smit Annemarie van der Molen   Email toercommissie...