Vogelvrij zeilen

Sommigen verblijven een paar dagen in een klooster. Anderen ondernemen een survivaltocht. Weer anderen gaan zeilen. Allemaal voor één doel: een retraite, tot rust komen of jezelf weer eens bewijzen. Nu ben ik niet braaf genoeg voor een klooster, dus dat viel af. Survival? Mmm… Zeilen? Jazeker! Ik koos voor een combinatie van de laatste twee opties. Dan ligt het erg voor de hand om de Vrijheid (=merk boot) te kiezen genaamd ‘Vogelvrij’. Onze vereniging is in het bezit van deze boot. Nooit gezien? Kan zijn, omdat hij meer onder dan op het water heeft gelegen… Maar nu zou die dan nagenoeg lekkagevrij zijn. (En zo niet, dan ligt er meer accent op de survival, toch?) Even terzijde: wat is het toch een bijzonder groot goed dat onze boten zo goed in de vaart worden gehouden door een stel enthousiaste leden/vrijwilligers. Echt een stille kracht! De kracht van vrijwilligers geldt trouwens voor de hele club, de kurk waar BWV De Eem op drijft. Buitenboordmotor aangehaakt en… off we go. Nu had ik een vaag plan om op het Marker- en IJsselmeer te gaan zeilen. Verstandige mensen op de club hebben mij dat idee doen laten varen. Dus, vol goede overmoed werden het toch de Randmeren. Maar wel met een soort totale abstinentie van de moderne geneugten. (ach, toch iets van dat kloostergevoel…). Ik zou gewoon in het bootje slapen, telefoon uit, eigen potje koken op een primusbrandertje en ik hoefde helemaal niemand te spreken. Helemaal ok! Eenmaal aangekomen op het Eemmeer stond er geen wind, ook niet na een uur. Motor aangezet. Nu wil het geval dat deze motor...

Zeiltoertocht Spakenburg door de ogen van een roeier

Als toch vooral roeiliefhebster had ik het genoegen om 7 juli jl. een leerzaam dagje mee te gaan zeilen richting Spakenburg met een aantal ervaren clubgenoten. Martine ontfermde zich kundig en geduldig als een heuse moederkloek over een paar tieners in een Valk-boot en wij zaten met zijn vieren in de Oldies-boot, een Randmeer. Bij de borrel aan het eind van de dag zei ik: “Ik vond het een bijzondere dag”. Deze opmerking werd natuurlijk de reden tot dit verslagje. Grote indruk op mij maakte vooral de enorme terminologie, niet alleen t.a.v. allerlei materialen, maar ook t.a.v. soorten wind, water, zeilen, richtingen. Het hield niet op! Als niet-zeiler moest ik soms letterlijk om ondertiteling vragen. Ik heb vooral onthouden dat wanneer een zeiler “op schaduwkoers” vaart, hij veel minder bang hoeft te zijn om te verbranden. Het jargon is gewoonweg nog indrukwekkender dan bij roeien, en dat vond ik al zo imposant. Op de heenweg hadden we geen zuchtje wind, dus moesten we met onze Randmeer kilometers lang gesleept worden. De zon scheen er gelukkig niet minder uitbundig om. Watergevechtje hier en daar, onze Pringles moeten ruilen tegen onze (gestolen!) hoosbeker, een plotseling sportieve kikvors van 57 jaar, bramen plukken van de wal, sturen en timen in de overvolle vaargeul. Na een plas-, ijs- en drankpauze in het haventje van Spakenburg (wat een chique sloepen liggen daar!) deed de wind op de terugweg wel goed dienst. Aha, dit is dus zeilen! Bedankt! Groet Charlotte van der...
Vrijheid

Afgelopen zondag heb ik in de Vrijheid die in de haven ligt geweldig fijn gezeild. Deze boot is door de materiaalcommissie onder bezielende leiding van Gerrit Jan prachtig opgeknapt en zeilklaar gemaakt. Daar hij lang op de kant heeft gestaan stond er wel veel water onder de vlonders, maar met behulp van een aanwezige pomp was dit er snel uit. Hopelijk trekt het hout spoedig dicht en is dit euvel voorbij. Vroeger hadden wij zelf ook een Vrijheid en dit tochtje voelde weer als van ouds. Er was een lekker windje en we spoten voor de wind met de fok bak naar de fietsbrug. De spinaker lag klaar, maar die hebben we nog niet uitgeprobeerd. De terugweg legden we kruisend af en we verbaasden ons hoe scherp aan de wind hij kon varen, maar desondanks waren de rakken toch vrij kort en vonden we dat een goede reden om niet in de trapeze te gaan staan. De laatste keer dat ik dat deed was 40 jaar geleden en  was ik in verwachting. Toen brak de trapezestag en viel ik in het water en dobberde ik nog aan het elastiek achter de boot aan. Wat kregen we door onze benen van mijn moeder die dit een onverantwoorde actie vond. Wie weet durf ik het een volgende keer met dit wel wat oudere lijf… Dat er nog vele volgende keren komen is zeker, want dit is een top boot en zo mooi van ouderwets prachtig gelakt hout. Een aanrader aan...
Roeiweekend Wartena, Friesland

In het weekend van 1, 2 en 3 juni zijn we met 16 roeiers naar Friesland geweest. We logeerden in de B & B de Wartenahoeve. Een prachtige boerderij aan het water voor ons alleen. Mooie, ruime twee- en driepersoons kamers en een ruime eetgelegenheid binnen en buiten. Onze gastheer en gastvrouw ontvingen ons hartelijk met koffie en Friese koek. We hadden drie boten gehuurd in Leeuwarden en één in Drachten. Dat waren dus onze eerste roeitochtjes en kennismaking met het Friese roeiwater.Het was mooi zonnig weer zoals het hele voorjaar. Na de lunch en nadat we weer allemaal samen waren, maakten we nog een mooie middagtocht. We borrelden bij de Hoeve en konden ons eten klaarmaken in de buitenkeuken. Het oude bakhuis, volledig ingericht, klein maar praktisch en prima geschikt. Zaterdag hebben we een lange zwerftocht gemaakt met een eerste stop in Warga. Een lief klein dorp en de geboorteplaats van Nienke van Hichtum, de schrijfster van Afkes tiental. Tijdens de wandeling door het dorp waren we ver terug in de tijd. Omdat er bij Grouw een nieuw water geopend werd, met alle drukte van dien op het water, omzeilden we die plaats. Later kwamen we wel het statenschip van de provincie tegen met bemanning in driedelig pak met stropdas. Natuurlijk roeiden we ook door de Princenhof. Het was een prachtige dag, die begon met lichte regen maar daarna overging in prima roeiweer. ‘s Avonds hebben we gezellig in het plaatselijke restaurant gegeten. Zondag was het opnieuw lekker weer en naast het roeien hadden we tijd voor een uitgebreide lunch op een prive-landje waar ook gezwommen kon worden....
Meiweek 2018

Afgelopen meivakantie hebben wij met een deel van de jeugd een zeilzwerftocht door Friesland gemaakt. Dit is de eerste keer in een aantal jaar dat deze tocht weer werd georganiseerd. Wij, het jeugdbestuur, (Jeroen Maas, Cia Veendorp, Lisa Tolner en Thijmen de Jong) zijn al in december begonnen met het organiseren van deze tocht en hebben er heel veel plezier in gehad! Op maandag 23 april zijn we ’s ochtends vroeg naar Heeg vertrokken om de gehuurde valken (zeilboten) op te halen. Om twaalf uur gingen we het water op en hebben we de rest van de dag over het Slotermeer gezeild. ’s Avonds overnachtten we in Sloten in de boten, jawel in de boten. Erg knus dus, met zijn vieren in een valk slapen. De volgende dag moesten we weer vroeg op om op tijd het water op te gaan. Op dinsdag was de bestemming Oudega. Dat betekende dat we twee vrij ruige meren moesten oversteken. Zeker omdat het de hele week vrij hard waaide (windkracht 4-5) was het zeker een uitdagende tocht. De derde dag was een ander verhaal. De wind was nog verder opgestoken tot een stevige bries van windkracht 7, met windvlagen met windkracht 8. Toch iets te hard. Eén boot met waaghalzen was toch het water opgegaan nadat de wind een beetje was gaan liggen, maar de rest van de jeugd bleef de dag in Oudega. Op de vierde en laatste dag moesten we weer terug naar Heeg om de boten in te leveren. Zoals de andere dagen was de wind nog steeds hard. Hoewel het minder hard woei dan de dag ervoor, had...

De Wilde Makou vliegt!

Met vereende krachten is de RS Venture de afgelopen weken vaarklaar gemaakt en in het water gelegd. Vandaag maakte ze haar eerste proefvaart! Voorlopig nog een beschermde vogel, maar wie weet...