Theoriecursus voor de zeilers

18 en 25 januari, 1, 8 en 15 februari Op vijf avonden presenteren we de theorie die je moet kennen voor het zeilexamen CWO-2 of CWO-3. De eerste avond is op 18 januari. Die avond is gericht op zowel roeiers als zeilers en dan gaan we niet verder dan basiskennis (zie hiervoor). Op 25 januari krijg je verdieping en leer je bijvoorbeeld de regels voor zeilboten onderling. Vrijdag 1 februari schenken we aandacht aan de krachten op een zeilboot, de 8 februari besteden we tijd aan schiemanswerk (knopen, splitsen) en de laatste vrijdag, 15 februari is het onderwerp Het weer. Vanaf 25 januari starten alle avonden om 20 uur. Op 8 maart is er een vragenuur en op de avond van 15 maart examen. Met op 29 maart een herkansing voor de deelonderwerpen die onvoldoende waren. Iedereen mag op een vrijdagavond binnen lopen. Als je CWO-examen wil doen, moet je je wel opgeven via zeilen@bwvdeeem.nl . Er is geen verplichting om de avonden te volgen, maar zelfstudie gaat je meer tijd kosten. Er komt een reader op de site. Als je CWO-3 exa-men wil doen, bevelen we aan om ‘Het Zeilboek’ te kopen van Peter...
Vaarregels: 18 januari voor roeiers en zeilers

Op vrijdagavond 18 januari organiseren we een avond over de basisvaarregels op de Eem en alle ‘verkeersborden’ op de Eem. Bestemd voor zowel roeiers als zeilers. Voor de junioren starten we om 19 uur. In 1,5 uur leer je de basics van de vaarregels en de borden. En vermoeien we je niet met regels die op ons water toch niet van belang zijn. Oftewel, je leert alles wat je nodig hebt om veilig op de Eem te varen. Opgeven voor de avond is niet nodig. Junioren die tussen de praktijk en theorie een pizza willen nuttigen, moeten dat wel ruim van tevoren bij Roel melden. Om 21 uur herhalen we de cursus voor de volwassenen. Voor iedereen die het afgelopen jaar is begonnen met roeien, is de avond relevant. De gepresenteerde kennis heb je nodig bij het theoriedeel van de roeiexamens. Het is niet verplicht om de avond te volgen, maar als je de kennis later uit een boekje gaat halen, ben je meer tijd kwijt. De sheets van de avond komen op de website van de...
De zeilboten staan weer op de kant!

Deze zaterdag 3 november was het ‘takeldag’: de dag dat we de zeilboten uit het water takelen zodat ze in de winter veilig op de kant door kunnen brengen. Een grote groep enthousiaste zeilers, waaronder een paar stoere jeugdleden, heeft met vereende krachten hard gewerkt: boten afgetuigd, gepoetst, getakeld, weer gepoetst, boten in de was en onder zeil gezet. Stralend zonnetje, de Eem, goede koffie, stevige soep als lunch: een mooie afsluiting van het...
Vogelvrij zeilen

Sommigen verblijven een paar dagen in een klooster. Anderen ondernemen een survivaltocht. Weer anderen gaan zeilen. Allemaal voor één doel: een retraite, tot rust komen of jezelf weer eens bewijzen. Nu ben ik niet braaf genoeg voor een klooster, dus dat viel af. Survival? Mmm… Zeilen? Jazeker! Ik koos voor een combinatie van de laatste twee opties. Dan ligt het erg voor de hand om de Vrijheid (=merk boot) te kiezen genaamd ‘Vogelvrij’. Onze vereniging is in het bezit van deze boot. Nooit gezien? Kan zijn, omdat hij meer onder dan op het water heeft gelegen… Maar nu zou die dan nagenoeg lekkagevrij zijn. (En zo niet, dan ligt er meer accent op de survival, toch?) Even terzijde: wat is het toch een bijzonder groot goed dat onze boten zo goed in de vaart worden gehouden door een stel enthousiaste leden/vrijwilligers. Echt een stille kracht! De kracht van vrijwilligers geldt trouwens voor de hele club, de kurk waar BWV De Eem op drijft. Buitenboordmotor aangehaakt en… off we go. Nu had ik een vaag plan om op het Marker- en IJsselmeer te gaan zeilen. Verstandige mensen op de club hebben mij dat idee doen laten varen. Dus, vol goede overmoed werden het toch de Randmeren. Maar wel met een soort totale abstinentie van de moderne geneugten. (ach, toch iets van dat kloostergevoel…). Ik zou gewoon in het bootje slapen, telefoon uit, eigen potje koken op een primusbrandertje en ik hoefde helemaal niemand te spreken. Helemaal ok! Eenmaal aangekomen op het Eemmeer stond er geen wind, ook niet na een uur. Motor aangezet. Nu wil het geval dat deze motor...

Zeiltoertocht Spakenburg door de ogen van een roeier

Als toch vooral roeiliefhebster had ik het genoegen om 7 juli jl. een leerzaam dagje mee te gaan zeilen richting Spakenburg met een aantal ervaren clubgenoten. Martine ontfermde zich kundig en geduldig als een heuse moederkloek over een paar tieners in een Valk-boot en wij zaten met zijn vieren in de Oldies-boot, een Randmeer. Bij de borrel aan het eind van de dag zei ik: “Ik vond het een bijzondere dag”. Deze opmerking werd natuurlijk de reden tot dit verslagje. Grote indruk op mij maakte vooral de enorme terminologie, niet alleen t.a.v. allerlei materialen, maar ook t.a.v. soorten wind, water, zeilen, richtingen. Het hield niet op! Als niet-zeiler moest ik soms letterlijk om ondertiteling vragen. Ik heb vooral onthouden dat wanneer een zeiler “op schaduwkoers” vaart, hij veel minder bang hoeft te zijn om te verbranden. Het jargon is gewoonweg nog indrukwekkender dan bij roeien, en dat vond ik al zo imposant. Op de heenweg hadden we geen zuchtje wind, dus moesten we met onze Randmeer kilometers lang gesleept worden. De zon scheen er gelukkig niet minder uitbundig om. Watergevechtje hier en daar, onze Pringles moeten ruilen tegen onze (gestolen!) hoosbeker, een plotseling sportieve kikvors van 57 jaar, bramen plukken van de wal, sturen en timen in de overvolle vaargeul. Na een plas-, ijs- en drankpauze in het haventje van Spakenburg (wat een chique sloepen liggen daar!) deed de wind op de terugweg wel goed dienst. Aha, dit is dus zeilen! Bedankt! Groet Charlotte van der...