Onze materiaalcommissaris spreekt

Onze materiaalcommissaris spreekt

Tijdens de maatjesavond van 8 juni jongstleden, haalde Roel Gideonse (materiaalcommissaris) het gezamenlijke botenonderhoud nog n’s voor het voetlicht. Iedereen heeft inmiddels een weergave van zijn relaas in z’n persoonlijke mailbox ontvangen. Zo niet, lees dan verder ……..

‘Het nut van’ …… op herhaling

In februari 2013 en 2014 schreef ik een stukje voor de website naar aanleiding van onderhoud aan de Grote Jager. Hierin beschreef ik ‘Het nut van ……’ goed omgaan met ons materiaal. De doop van de Zwarte Zwaan (vorige week) is een mooie aanleiding voor ‘Het nut van …..’ in de herhaling.

Ik zeg er meteen bij: alles wat je hieronder leest, geldt bij grote drukte aan het vlot. Juist op die momenten kunnen de met elkaar afgesproken regels ons een heleboel positiefs opleveren!

De belangrijkste afspraken op een rijtje als het erg druk is:

  1. aankomende boten eerst, vertrekkende boten daarna
  2. voetenboorden stellen op het water
  3. de boten zo snel mogelijk in en uit het water halen met de voltallige de hele ploeg

Het nut van …… Correct instappen met schone schoenen

Waarom was dat ook alweer belangrijk?

Door op tel 1 je (schone) schoen neer te zetten op het in/uitstapplankje, voorkom je zandkorrels tussen en verbuiging van de slidings. Met een zachte landing op tel 3 verleng je de levensduur van je zitplaats nog n’s extra.

Regelmatig lees ik in het klachtenboek: “sliding is een hobbelbaan”. “Vervangen”, denk ik dan, want “materiaal moet in orde zijn”. Weet je wat een complete zitting kost? 90 euro. Een groot deel van mijn budget gaat op aan deze kostenpost. Zó jammer en ’t kan anders! Dus beste mensen, kom je op je roeischoenen naar de vereniging, check ze dan van te voren op zandresten. Tip: neem een paar speciale roeischoenen mee in je tas! Is het in/uitstappen lastig voor je, vraag hulp van de stuur. Die houdt de boot vast, zodat jij twee handen vrij hebt om jezelf te ondersteunen.

Het nut van ………. De riemen in de bak leggen in plaats van op het vlot

Hoezo dat dan?Ik doe altijd snel een warming-upje op die hindernisbaan!

Door de riemen links of rechts naast de roeibak in het water te leggen, heeft iedereen op het vlot zo min mogelijk ‘last’ van uitstekende delen. Met een beetje pech liggen er zoveel riemen, dat het wel een grabbelton lijkt, zie er dan de humor van in, speel een partijtje mikado met de riemen en houdt het vlot zelf lekker leeg.

Het nut van ………. Tillen op commando

“Nou ja zeg”

Via het commando “aan de boorden – tillen gelijk – nu” til je met z’n allen je boot in en uit het water/de loods. Is ’t toch te zwaar? Er zijn altijd extra handen bereid die het werk licht maken! Dus …… gewoon vragen en hop hop daar gaat ie.

 

Het nut van …….. snel in en uit het water gaan

“Sjonge jonge, ik kom hier voor mijn ontspanning ja!”

Is toch wel dat iedere ploeg daarmee de ‘roeitijd’ optimaal benut. En met al die drukke agenda’s van tegenwoordig …. .

Het nut van …… dollen dichtraaien en ballen op de dollen/dolpennen doen

Iedere onderliggende boot die een soortgenoot ziet naderen met de scherpe onbeschermde onderkant van de dolpennen in het vizier, bereidt zich voor op de scratch! Nog nooit gemerkt? Dan zitten op jullie boot altijd alle ballen op hun plek en krijg je 10 punten voor dit onderdeel!

Het nut van ……….. boten afdrogen en schoonmaken

“Onze riemen zijn droog, die van jullie ook?”

Voorkomt het inwateren bij houten delen van de boten. En het materiaal ziet er gewoon verzorgder uit. Elkaar aanspreken op deze nazorg? Graag! Het materiaal en ik worden daar blij van!

Het nut van ……. De loodsdeuren dicht houden bij wind of als er niemand meer komt

Voorkomt het uit de rekken waaien van de riemen. Dus bij harde wind of als er geen boten meer op het water zijn ….. loodsdeuren naar beneden.

 

Hartelijk dank en een groet van de materiaalcommissaris