Verslag Head HVE 8+

‘Ogen in de boot houden‘, ‘Laat je niet afleiden door het geschreeuw aan de kant‘, zo maar wat adviezen van je ploeggenoten als je voor het eerst meedoet aan de Head of the River. Zaterdag 19 maart zou eindelijk bekend worden wat al die maanden aan voorbereiding waard zijn op DE landelijke roeiwedstrijd!

Als goed gebruik van een jonge vader kwam ik natuurlijk een half uur te laat. De boot was al uit elkaar gehaald en lag al op de wagen. Her en der nog mannen in de weer met de riggers en het tellen van de bouten. Vier man sterk stonden de boot vast te sjorren en ik kon mij alleen maar afvragen wie hier nou de leiding had om ervoor te zorgen dat we onderweg de boot niet zouden verliezen. Gelukkig bleek het niet te gaan om wie de leiding had maar om wie het laatste woord heeft. En daar kwam onze coach al aan: ‘mannen, zit ie goed vast, we vertrekken over 10 minuten‘.

Tja wat moet je je voorstellen als je voor het eerst afreist naar de Head of the River? De natuur van de Eem verruilen voor de woonboten, de rust bij de Eemmond verruilen voor filevaren met achten en een half uur doortrappen: hebben we dat eigenlijk wel eens gedaan, hou ik het vol? Hoe zou het zijn: varen op de Amstel? Onderweg naar Amsterdam genoeg verhalen in de auto: bij de grote brug met de A10 zitten we op 3 kilometer, iets met een hoerenbocht, bij de oude watermolen van Rembrandt zit je op de 7500 meter, dan nog 500 te gaan en gaan we echt los. Ik besluit het advies van de verloskundige nogmaals op te volgen: ‘laat het maar gebeuren jongen, gewoon genieten’.

In Amsterdam is de spanning al voelbaar, de ploegen zetten hun boten in elkaar en bespreken de laatste tactieken. De grootte van de botenwagens van de verschillende ploegen zetten de eerste toon en officieel kan je er niet mee winnen maar onze boot zat toch echt het snelste in elkaar. Nog even de laatste technische aanwijzingen van de coach en dan de boot in. Filevaren! Overal boten en waar je kijkt liggen achten: de dames ploegen, de veteranen en de studenten: alle achten uit het land zijn hier in Amsterdam. Een Duits sprekende stuur verraad dat het er zelfs meer zijn. De commando’s van onze relaxte stuur vliegen je om de oren: ‘een klapje aan stuurboord, twee slagen voor de boegen, laagje uit, rondmaken’ Zie ik daar nou het Amstelhotel? Hoor ik een ploeggenoot op de brug? En daar is de koelbloedige stuur weer: ‘ogen in de boot, rechtzitten en oproeien, de startlijn, zwellen, tempo 27 en gaan’.

En daar gaan we: overal schreeuwende mensen met goed bedoelde aanwijzingen, prachtige woonboten tegen een Amsterdams decor. Even daarna worden we al ingehaald door een ploeg achter ons. Na eerste brug heeft niemand van ons ze meer gezien. Ze schijnen de race gewonnen te hebben. Maar daar bleef het gelukkig bij en klimt het moraal weer op: we komen lekker op stoom, na twee kilometer vraag ik mij af hoe ik dit nog zes kilometer vol kan houden maar voel ik de oude diesels om mij heen warm worden. En dat is voldoende: er komen bellen onder de boeg en we gaan. Onderweg naar de finish halen we drie boten in, zien we clubgenoten zwaaien, schampen we een Duits sprekende stuur omdat ze ons verkeerd begrijpen en is het vooral doortrappen en niet huilen.

En daar komt de finish in zicht: de 40 zwaarste slagen uit mijn leven en we halen hem glansrijk! Het verlossende woord van de stuur: ‘lightpaddle’. We krijgen een paar seconde van de wedstrijdleiding om bij te komen maar vervolgens moeten we door naar de keerboei. Een halfuur hebben we gewerkt als beren, veel gehoord en doorgewerkt. Ik heb niets van Amsterdam gezien, alleen maar geroeid als een gek en zitten zweten. Hoe de Amstel eruit ziet geen idee. Gelukkig moeten we nog acht kilometer terugvaren: kan ik dan eindelijk van het uitzicht gaan genieten!

Richard Spithoven

NIEUWS

  • REMINDER – Van het bestuur

    Graag vestigen wij nog een keer de aandacht op de veiligheidsregels: Draag altijd zichtbare kleding (verplicht) – fel oranje / fel geel / fel groen / fel roze Draag als […]


  • Tekeningen Ike Smitskamp

    Afgelopen weekend heeft Ike Smitskamp in stilte haar tekeningen opgehangen in ons clubgebouw. Ik citeer haar eigen woorden: “ik ken zo weinig mensen op de roei dat een officiële opening […]


  • Inlooproeien

    Van de instructiecommissie In de maanden oktober t/m april is het inlooproeien op zaterdagochtend. Vrijheid – blijheid voor iedereen. Kom als je wil, inschrijven niet nodig. • Aanmelden om 10.15 […]


  • Revanche op de Linge?!

    Op 12 november deden vijf boten van De Eem mee aan de 40e editie van de Lingebokaal, een achtervolgingswedstrijd van ruim 6 km georganiseerd door Roeivereniging Leerdam (RVL) Bij het […]


  • Start Eemdoor training

    Op woensdag 2 november om 19.30 uur start op de vereniging weer de Eemdoor-training. Dit is een training voor kracht en core stability, oorspronkelijk begonnen als indoor training. Tijdens de […]


  • Schoolroeien, HBL op bezoek

    Het Baarnsch Lyceum is zeven keer bij ons bezoek geweest. Zo’n 100 kinderen hebben kunnen snuffelen aan het roeien. Voor zo’n onderneming zijn enorm veel vrijwilligers nodig en zonder de […]


  • Schoonmaken

    De mannen van het CobiTeam waren bijna allemaal aanwezig om de Grote-Zaagbek 8+, en de Grote Moerasbuizerd 4+, schoon te maken. Onze materiaalcommissaris Bastiaan had alle schoonmaak spullen keurig klaar […]


  • Zeilers opgelet: zaterdag 5 november takeldag!

    De takeldagen in het voor- en het najaar zijn jaarlijks terugkerende verenigings activiteiten voor de zeilafdeling. Op 5 november gaan alle zeilende leden met elkaar de boten aftuigen en op […]


  • Bravo!

    Jan-Ewout heeft er opnieuw voor gezorgd, dat het vlot in de Melm toegankelijk is, zonder in de ganzenpoep te staan. Hij heeft een soort sneeuwschuiver gemaakt om de viezigheid op […]


  • Wijziging BootReserveringsSysteem (BRS)

    Met ingang van komend weekend voeren we twee wijzigingen door in het BRS: 1. Reserveringen niet meer bevestigen Als je een boot reserveert wordt de reservering voortaan altijd automatisch bevestigd. […]