Eerste CWO zeildiploma’s uitgereikt via Watersportpaspoort

Eerste CWO zeildiploma’s uitgereikt via Watersportpaspoort

De Zeilcommissie heeft de afgelopen weken het digitale Watersportpaspoort (www.watersportpaspoort.nl) in gebruik genomen voor cursisten en instructeurs. En met succes! De eerste CWO zeildiploma’s van dit seizoen zijn via deze nieuwe webapplicatie uitgegeven aan de cursisten. Gefeliciteerd Jack en Theo met het behalen van CWO Kielboot niveau-III! Het Watersportpaspoort is een webapplicatie waarmee vorderingen en diploma’s van zeilers kunnen worden bijgehouden. Het Watersportpaspoort vervangt daarmee de papieren vorderingstaten. Als cursist kun je inloggen op het Watersportpaspoort en inzien welke diploma-eisen je al behaald hebt en welke je nog moet halen voor het behalen van je diploma. De instructeur kan de vorderingen op elk moment bijwerken en de zeilles evalueren. De cursisten kunnen vanaf dit seizoen gebruik maken van het Watersportpaspoort.nl en de eerste ervaringen zijn positief. Zeilinstructeur Martine: “Het is een gebruiksvriendelijke website. Als instructeur kan ik per zeilles aangeven wat er aangeboden is en opmerkingen noteren over wat al goed gaat en wat de aandachtspunten zijn. De cursist kan dit vervolgens in het eigen watersportpaspoort terugvinden.” Meer informatie over het Watersportpaspoort is te vinden op watersportpaspoort of te verkrijgen bij de Zeilcommissie (zeilcie@bwvdeeem.nl). Wil jij leren zeilen of het zeilen graag weer oppakken? Meld je aan op de site via ‘mijn bwv’ > actief > alle activiteiten -> Zeil-instructie 2020. Wil je meer informatie? Dat kan via...
Van de voorzitter

Van de voorzitter

Dag allen. Inmiddels kunnen we alweer een een paar weken het water op en daar wordt volop van genoten. Fijn. Als de komende weken het weer ook meezit, lijkt het weer een beetje als vanouds. Maar! Daar schuilt ook de valkuil, want niet iedereen voelt zich even veilig, zeker niet als je tot de risicogroepen van Corona behoort. Daarom nog eens heel helder gesteld: 1) Denk aan anderen, neem je verantwoordelijkheid en gebruik je gezond verstand 2) Houd afstand op het terrein en in het gebouw, volg de pijlen en de aanwijzingen 3) Houd materiaal, riemen en handen schoon We vragen ieder om de ander daarop aan te spreken, vooral op drukke ochtenden (weekend) en op dagen dat er roei-instructie wordt gegeven aan volwassenen. Als we allemaal blijven meewerken, vermijden we risico’s en geven we elkaar een veilig en vertrouwd gevoel. Ook dat hoort bij een vereniging als de onze! Tip Kies rustige tijden en vermijd drukte. En dan nog dit De vereniging is van ons allemaal, ook van jou. Kijk eens rond alsof het je eigen huis is. Zorg je goed voor je gasten? Heb je deuren (loodsen) en ramen gesloten als je (als laatste) vertrekt? Is het licht uit? Laat je het opgeruimd achter? We hebben geen betaalde krachten, als we ons allemaal verantwoordelijk voelen, is dat ook helemaal niet nodig. Namens alle andere leden:...
Handjes gezocht voor grote Opruimactie van het Jollenveld

Handjes gezocht voor grote Opruimactie van het Jollenveld

Vijf vrijwilligers gezocht voor een opruimactie op vrijdag en vijf voor zaterdagmiddag aanstaande. De activiteit wordt gecoördineerd door de zeilcommissie. Coördinatie is op de dagdelen in handen van Jaap Akkermans. (Zie voor to do lijst de info bij inschrijving van deze vrijwilligersactiviteit.) Schrijf je s.v.p. in via onderstaande link voor vrijdagmiddag: https://eem-site.e-captain.nl/activiteiten/617/opruimen-jollenveld-dag-1 en/of voor zaterdagmiddag: https://eem-site.e-captain.nl/activiteiten/618/opruimen-jollenveld-dag-2...
Praktijktest bescherming stuur

Praktijktest bescherming stuur

We mogen weer roeien zonder 1,5 meter afstand. En dan kun je ook weer boordroeien. De Soesterduintjes acht met Cobi als stuurvrouw was vrijdag 3 juli dus als eerste acht van BWV De Eem weer op het water. Maar we moesten wel een probleem oplossen: hoe bescherm je de stuurvrouw? Op de KNRB-website vind je het roeispecifiek Corona-protocol. Daar staat ergens (voor de hele goede lezer) “mondkapjes voor stuurlieden”. Maar welk mondkapje? Als je de parallel trekt met het OV geef je zowel de stuur als de slag zo’n zelf genaaid mondkapje. Want stuur en slag zitten een uur lang in elkaars adem. Onze slag zag een mondkapje niet zo zitten. Maar als alleen de stuur bescherming krijgt, moet die aan bepaalde eisen voldoen. En het sturen moest ook nog leuk blijven. De Soesterduintjesploeg besloot tot een praktijktest. Wij ritselden een medisch mondkapje via onze relaties in het medische circuit. Voor de liefhebbers: EN 149 type IIR (niet vochtdoorlatend). Ziet er uit als het mondkapje van de stuur van de Holland Acht. En we kochten een gelaatsscherm. Daar zijn (nog) geen normen voor, dus op de gok. Op de foto zie je de bescherming dubbelop. Doel van de praktijktest: wat is nog aangenaam voor de stuurvrouw? En de conclusie luidt: het gelaatsscherm is de winnaar. En het mondkapje de verliezer. De hoofdband van het scherm en de hoofdband van de geluidsinstallatie zitten elkaar in de weg. Oplossing: doe de laatste band om de hals. (Geluidsinstallatie voor en na gebruik ontsmetten!) Ons gelaatsscherm zie je op https://www.voinmed.com/products/. Voor Coronatijd zou dat plastic voor 1 euro 75 in de speelgoedwinkel liggen....
Buizerd omgeslagen. KNRM erbij.

Buizerd omgeslagen. KNRM erbij.

Recent is onze zeilboot de Buizerd -die in de Raboes-haven ligt- bij de Eem-monding omgeslagen. De KNRM (reddingsmaatschappij) was nodig om de boot weer overeind te krijgen en boot en bemanning in veiligheid te brengen. Gelukkig is het jaren geleden dat we als vereniging de KNRM nodig hadden. Wat kunnen we uit dit voorval leren? De schipper was bevoegd om in de boot te zeilen. Ons systeem van CWO-diploma’s en dispensaties is streng genoeg om niet meteen te denken dat elementaire zeilkennis ontbrak. De belangrijkste reden lijkt de onderschatting van het weer te zijn. De weersvoorspelling voor die dag was 4-5 Bft met vlagen van 7 Bft. In zo’n vlaag is de boot gekapseisd. Op donderdagmorgen vertelde het zeilweerbericht op ziltmeteo.nl al dat het in het weekend vlagerig werd en 20-25 knopen wind. Die voorspelling kwam dus uit! Als je nu voor het weekend van 4-5 juli gaat kijken op de Ziltmeteo-site zie je vrijwel een zelfde windvoorspelling. In dat zelfde weerpatroon ging een Valk om (niet van ons). Boot gezonken en omdat de zeilers 2 uur lang naar de kant gezwommen hebben, heeft dat de NOS-nieuwsapp gehaald. Zie https://nos.nl/artikel/2338782-zeilboot-slaat-om-drenkelingen-zwemmen-twee-uur-naar-jachthaven.html. Onze boot had geluk en ging bij de Eem-monding om in het zicht van de waterpolitie. Onze Buizerd is een boottype Randmeer. Dat is een prima boot voor het Eemmeer. Maar geen boot voor harde wind. Te weinig diepgang en te weinig gewicht in de kiel. En als hij om gaat krijg je hem niet zelf weer overeind. Kijk naar de foto: de boeg ligt het diepst in het water en water lozen aan de achterkant kun je vergeten....