Veiligheid

 

VEILIGHEIDSREGELS BWV de Eem – november 2021

Ieder lid is verantwoordelijk voor de eigen veiligheid en die van de ploeggenoten. De vereniging bevordert actief inzicht in en bewustwording van de risico’s die de weersomstandigheden met zich meebrengen. Vooral in de winter. Kou, ijs, wind, mist, onweer en duisternis kunnen grote invloed hebben op je veiligheid op het water. Blijf je daar van bewust en neem je verantwoordelijkheid, ook als het stoplicht op groen staat.

Voor het roeien in de winter (van 1 november tot 1 april) gelden speciale regels, waaronder het verplicht invullen van de veiligheidsverklaring.
Vanaf 1 december 2021 is het niet mogelijk om een boot af te schrijven zonder ingevulde verklaring.

DE VEILIGHEIDSREGELS
Om de veiligheid te bevorderen, zijn onderstaande regels noodzakelijk.
———————————————————————————————————————————————————-

Het is verboden met boten van de vereniging te varen:
1. als het stoplicht op rood staat (bij gevaarlijke wind, vorst en duisternis).
Staat het stoplicht op oranje? Dan dien je zelf te beoordelen of je verantwoord het water op kan;
2. bij (dreigend) onweer, (gevaar van) windstoten en/of ijsgang;
3. bij mist als vanaf het vlot het bord maximumsnelheid 12 (richting Amersfoort) niet zichtbaar is;
4. in coach/motorboten zonder toestemming van het bestuur.

In aanvulling op bovenstaande in de winterperiode (1 nov – 1 april) geldt:
5. dat je vooraf een veiligheidsverklaring moet hebben ingevuld en ingezonden, zodat je je beter bewust bent van de risico’s in het koude seizoen en wat je moet doen om jezelf en anderen te redden;
6. dat je per boot een warmhouddeken (aluminiumfolie) en een telefoon in een waterdicht tasje meeneemt;
7. dat je in een C1 altijd onder begeleiding van een coach/motorboot roeit;
8. dat je in alle andere ongestuurde nummers alleen mag roeien onder begeleiding van een coach/motorboot of andere roeiboten. Als je in een skiff roeit moet je daarnaast je inklimcertificaat behaald hebben *;
9. dat in gestuurde nummers de stuurman altijd een reddingsvest draagt;
10. dat in zeilboten en in coach/motorboten iedereen een reddingsvest draagt. 
———————————————————————————————————————————————————-

*) Noot: voor de winter van 2021/2022 geldt een eigen verklaring; met ingang van de winter van 2022/2023 geldt een inklimcertificaat.

———————————————————————————————————————————————————-
Stoplicht ROOD = vaarverbod;
Stoplicht ORANJE = wees extra alert en overweeg actief je eigen verantwoordelijkheid;
Stoplicht GROEN = wees je altijd bewust van je eigen verantwoordelijkheid voor je eigen veiligheid en die van je ploeggenoten.

———————————————————————————————————————————————————-
Het bestuur, of een lid dat hiervoor door het bestuur is aangewezen, kan het stoplicht handmatig instellen als daar een duidelijke reden voor is.

———————————————————————————————————————————————————-

Ontheffing voor het varen in het donker kan worden verleend door het bestuur, mits de wettelijk voorgeschreven verlichting wordt gevoerd.

———————————————————————————————————————————————————-

Op de site van de KNRB onder veiligheid tref je goede informatie aan over reddingsvesten. Bekijk deze drie artikelen hier:
https://storage.knrb.nl/2018/07/Welk-reddingsvest-voor-roeiers.pdf
https://storage.knrb.nl/2017/08/Roeiblad-112015_18-21Reddingsvest.pdf
https://storage.knrb.nl/2019/07/VDJS-reddingsvest-van-levensbelang.pdf

———————————————————————————————————————————————————-

 

    VEILIGHEIDSVERKLARING om in de winter te kunnen varen bij BWV de Eem (versie 2021/2022)

    Vul deze verklaring naar waarheid in en verstuur daarna met de knop VERZENDEN als je klaar bent. Op basis van je verklaring ontvang je de bevoegdheden om te kunnen reserveren in het BRS in de winterperiode, van 1 november tot 1 april.
    Velden voorzien van een * zijn verplicht in te vullen.


    NAAM:

    Hierbij verklaar ik lid te zijn van BWV de Eem.


    ALGEMEEN: (Antwoord met Ja als je de stelling omarmt)

    1. Ik ben mij ervan bewust dat bij een lage watertemperatuur onderkoeling snel het geval zal zijn.

    2. Ik ben mij bewust van het gevaar van eventueel drijfijs op het water.

    3. Ik ben mij bewust van het gevaar van eventuele gladheid op het vlot.


    Hieronder tref je de verschillende roei-, zeil, en stuurrubrieken aan.
    Antwoord met "Ja" op alle vragen en stellingen die voor jou van toepassing zijn zodat je veilig gebruik kunt maken van die mogelijkheden.


    ROEIEN IN GESTUURDE BOTEN

    4. Ben je van plan Gestuurd te gaan roeien? (Indien niet vul "Nee" in en ga door naar vraag 6)

    5. Wij nemen een warmhouddeken en een telefoon in een waterdichthoesje mee.


    STUREN IN ROEIBOOT

    6. Ben je van plan te gaan Sturen in een roeiboot? (Indien niet vul "Nee" in en ga naar vraag 8)

    7. Als ik stuur, voldoe ik aan de verplichting een reddingsvest te dragen.


    ONGESTUURDE ROEIBOTEN algemeen

    8. Ben je van plan om Ongestuurd te gaan roeien? (Indien niet vul "Nee" in en ga naar vraag 11)

    9. Ik roei altijd in gezelschap van andere boten of een coachboot.

    10. In de boot gaat altijd een warmhouddeken en een telefoon in een waterdichthoesje mee.


    SINGLE-ROEIBOTEN (C1 en Skiff)

    11. Ben je van plan om single te gaan roeien (C1 of Skiff)? (Indien niet vul "Nee" in en ga naar vraag 15)

    12. Ik roei alleen maar in een C1 als ik begeleid word door een coachboot of motorboot.

    13. Ik weet uit ervaring dat ik in een omgeslagen skiff kan klimmen (ervaring opgedaan tijdens inklimsessie op De Eem, in het zwembad, of op welk water dan ook).

    14. Hoe lang geleden ben je in een omgeslagen skiff geklommen?


    ZEILBOTEN EN COACH/MOTORBOOT

    15. Ik vaar alleen maar uit als alle opvarenden een reddingsvest dragen.


    PERSOONLIJK VEILIGHEIDSPLAN

    Maak voor jezelf een persoonlijk veiligheidsplan met afspraken voor jezelf.* Onder het invulblok vind je een voorbeeld.

    Voorbeeld Persoonlijk Veiligheidsplan:
    • Thuis vertellen dat ik ga roeien en tot hoe lang ik denk weg te blijven.
    • Thuis vertellen dat ik er weer ben.
    • In de buurt blijven van andere boten.
    • Elke keer voor het wegvaren heel strings controleren.
    • Vóór het afduwen van het vlot extra overslagjes controleren. Deze nogmaals bij het keerpunt controleren.
    • In de boot licht gekleurde en opvallende kleding dragen.
    • In de zomer minstens twee keer geoefend hebben met omslaan en weer in de boot klimmen

    ONDERTEKENING EN EMAIL

     

    ———————————————————————————————————————————————————-

    Zie dit zeer informatieve filmpje over hoe roeiers met beroepsvaart om moeten gaan: https://youtu.be/Rd1Zcuo7WhM