De Eem heeft een vloot
van om en nabij 100 boten.

Je kunt op elk niveau roeien en zeilen. Van beginner tot gevorderde, alleen of in een ploeg.

Onze vloot

In de roeisport bestaan veel verschillende boottypen. Er is variatie in het aantal roeiers per boot, wel of geen stuurman, één of twee riemen per roeier en brede of smalle boten.

Grofweg kan er een onderverdeling worden gemaakt in wedstrijdmateriaal en instructie- of recreatiemateriaal.
• Wedstrijdboten zijn smalle, lichte boten die gebouwd zijn om er zo snel mogelijk mee te kunnen varen. De boten en de riemen zijn licht en stijf en moeten aan internationale eisen voldoen. Deze boten zijn bovendien instabiel en kwetsbaar en daarom niet erg geschikt voor beginnende roeiers.
• Alle overige boten vallen onder het instructie- en recreatiemateriaal. In deze categorie is een grote variatie in bouw en gebruik.

De Eem heeft de beschikking over enkele Wherry’s, een heel assortiment C-boten, Liteboats en allerlei soorten glad materiaal.

» Op Roeimateriaal gaan we dieper in op het roeimateriaal dat we bij De Eem hebben en hoe we dat gebruiken.

We hebben een roeivloot van ongeveer 75 boten.

» Naar de roeiboten

We hebben een zeilvloot van 9 boten.

» Naar de zeilboten

We hebben drie coach/reddingsboten in de vloot.

» Naar de coachboten

Gebruik van de boten

In het  Boot ReserveringsSysteem (BRS) reserveren we boten en andere zaken zoals botenwagens en vergaderruimtes. Het BRS is alleen toegankelijk voor leden en werkt met een inlog.

» Naar het BRS (alleen voor leden)(opent in nieuw tabblad)

Schademelden doen we ook in het BRS.

» Naar het BRS (alleen voor leden)(opent in nieuw tabblad)

» Op Roeimateriaal gaan we dieper in op het roeimateriaal dat we bij De Eem hebben en hoe we dat gebruiken.

Om onze roeiboten tiptop in orde te houden, zodat het gebruik ervan plezierig blijft, maken we gebruik van het roeiboten-adoptieplan. Elk roeilid kan adoptieouder zijn en zich ontfermen over een roeiboot.

» Lees het Roeiboten-adoptieplan en bekijk wat er van je verwacht wordt als roeiend lid bij BWV de Eem.

Onderhoud van de vloot

De materiaalcommissie zorgt voor het onderhoud van de uitgebreide vloot en bestaat dan ook uit een grote groep actieve handige mensen die zorgen dat de vloot er steeds weer goed bij ligt.

Terwijl de materiaalcommissie schades repareert en groot onderhoud doet, vragen we de roeiende leden adoptie-ouder te zijn van een roeiboot. Met het roeiboten-adoptieplan blijven de boten goed schoon en vaar je altijd in een frisse en fijne boot.

» Lees alles over het Roeiboten-adoptieplan en bekijk wat er van je verwacht wordt als roeiend lid bij BWV de Eem.

Het dagelijkse onderhoud van de zeilboten wordt door de zeilende leden zelf gedaan. Dit houdt in dat de boten na het zeilen door de zeilers zelf worden schoongemaakt en gecontroleerd op kleine mankementen, zoals loszittende lijntjes of harpjes. Deze kleine mankementen worden meteen verholpen. Is dat niet mogelijk, dan volgt een schademelding in het Boten ReserveringsSysteem (BRS), waarin je als lid ook de boot reserveert.

In het voor- en najaar vindt groot onderhoud plaats, tevens worden de boten in of uit het water getakeld.
Zeilende leden worden door de zeilcommissie ingedeeld om in het voor- en najaar een dagdeel te helpen. Deze takel/onderhoudsdagen worden in de jaarplanner vermeld.

De materiaalcommissie bestaat uit een grote groep actieve handige mensen die zorgen dat de vloot er steeds weer goed bij ligt. Wil je hier ook aan bijdragen? Meld je bij de materiaalcommissaris of stuur deze een bericht.

» Stuur je bericht naar materiaalcommissie@bwvdeeem.nl.

Een schade of gebrek willen we zo snel mogelijk weer herstellen. Leden melden de schades en gebreken direct in het digitale schadeboek. De materiaalcommissie kan de problemen dan snel verhelpen. Het digitale schadeboek zit in het BRS, dat voor leden beschikbaar is.

» Naar het BRS (alleen voor leden)(opent in nieuw tabblad)

Een roeivloot, waar je alle kanten mee op kan!

We maken onderscheid in opleidings- of recreatieboten, zoals de C-boten en Liteboats, en het ‘gladde’-materiaal voor meer ervaren roeiers en wedstrijdroeiers. Je kunt ‘scullen’, waarbij elke roeier twee riemen gebruikt
of ‘boorden’ met voor ieder één riem.
Wil je alleen roeien? Stap in een C1, Liteboat 1 of skiff.
Ga je voor groot, ervaar dan in een ‘4’ of ‘8’ het echte teamwork.

Opleiding en recreatie

Een C1 is een stabiele boot voor één persoon. Uitstekend geschikt voor de beginnende volwassene. In een C1 leer je perfect roeien. Naar de roeiboten

C2x+ staat voor een gestuurde C-boot voor twee roeiers. Bij 1 C2x+boot kan de stuurplek worden ingeruild voor een roeiplek. Dan wordt het een C3x-.Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten

C2x- staat voor een gestuurde C-boot voor twee roeiers die ieder twee riemen hebben. Een zogenaamde Scull-2 oefenboot. Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten
C3x+ staat voor een gestuurde C-boot voor drie roeiers. Bij 1 C3x+-boot kan de stuurplek worden ingeruild voor een roeiplek. Dan wordt het een C4x-. Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten

C4x+ staat voor een gestuurde C-boot voor vier roeiers met ieder twee riemen. Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten

C2+ staat voor een gestuurde C-boot voor twee roeiers met ieder één riem. Een oefen Boord-2. Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten

C4+ staat voor een gestuurde C-boot voor vier roeiers met ieder één riem. Een oefen Boord-4. Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten

Liteboat S staat voor boot met gewicht 50 – 75 kg. Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten

Liteboat L staat voor boot met gewicht 70 – 110 kg. Zie de legenda voor uitleg van de coderingen. Naar de roeiboten

De W1x is een wherry waar 1 roeier in zit met één of twee stuurlieden. Naar de roeiboten

De W2x is een wherry waar 2 roeiers in zitten met één of twee stuurlieden. Naar de roeiboten

Gladmateriaal Scull

In de skiff kun je roeikwaliteiten nog verder verbeteren. Een jeugdlid leert roeien in een skiff. Volwassenen die enige ervaring hebben stappen ook in een skiff. Naar de roeiboten

In een 2x-, ook wel de dubbel-2 genoemd, roeien twee roeiers zonder stuurman of -vrouw. Naar de roeiboten

In deze gladde 4 roeien vier roeiers ‘scull’ en worden ze gestuurd door een stuurvrouw of -man. Naar de roeiboten

In deze scull 8 roeit het machtig als je goed op elkaar bent ingespeeld. Naar de roeiboten

Glad materiaal Boord

Dit is de boordboot voor twee roeiers zonder stuur. Ook wel de Ongestuurde twee genoemd of de “twee zonder”. In een 2- roeien vereist een goed samenspel tussen beide roeiers. Naar de roeiboten

De 4+ is een boordboot voor vier roeiers en een stuurman of-vrouw. Naar de roeiboten

De boord-8 is het koningsnummer van het roeien. Dit nummer bestaat uit acht boordroeiers en een stuur. Naar de roeiboten

Wat betekent …?

C-boten gebruiken we voor de instructie en recreatievaart. Als volwassene begint je roeicarrière veelal in een C-boot of Liteboat.

Liteboats gebruiken we voor de instructie en recreatievaart. Als volwassene begint je roeicarrière veelal in een C-boot of Liteboat.

Een wherry is een zeer stabiele roeiboot met plaats voor één (W1) of twee roeiers (W2) en één of twee stuurlieden. Wherry’s zijn uitermate geschikt voor een recreatietocht of roeien op relatief onrustig water.

Begint een boottype met een cijfer dan noemen we dat een gladde boot. Gladde boten zijn geschikt voor meer ervaren roeiers.

Het cijfer geeft aan hoeveel roeiers er in dat type boot roeit. Een boottype dat met een cijfer begint is een gladde boot. Zo is een 8 een boot voor 8 roeiers. Een C2 is een C-boot voor twee roeiers.

De ‘X’ geeft aan dat het een ‘Scull’-boottype is. Elke roeier gebruikt twee riemen om de boot in beweging te krijgen en houden.
Als er geen ‘X’ in het boottype zit, spreken we over een boordboot, waarbij elke roeier slechts één riem bedient. Uitzondering op deze regel zijn de C1 en Skiff. In deze boottypes zit één roeier die twee riemen heeft.

Met een ‘+’ geven we aan dat de boot door een stuurvrouw of -man wordt gestuurd. We kennen stuurlui voor een ‘2’, ‘3’, ‘4’ en ‘8’

Met een ‘-‘ geven we aan dat de boot geen aparte stuurman of -vrouw heeft. De roeiers zorgen zelf voor het sturen van de boot.

Met ‘Boord-roeien’ geven we aan dat elke roeier in de boot één riem gebruikt om de boot voort te stuwen. Een bakboord-roeier roeit met de riem aan de rechterkant gezien vanuit de roeier wordt altijd afgewisseld met een stuurboord-roeier die de riem aan de linkerzijde uit de boot laat steken.

Met ‘Scullen’ geven we aan dat elke roeier in de boot twee riemen gebruikt om de boot voort te stuwen.

Gladde boten worden altijd gebouwd voor een bepaalde gewichtsklasse van de roeier(s). Bij meermansboten gaat het dan om het gemiddelde gewicht van de roeiers. Voor die gewichtsklasse heeft de boot optimale eigenschappen. De afstelling van de riggers en bijbehorende riemen wordt daarop afgestemd. De veelheid van aanduidingen die de bouwers hanteren, wordt bij de Eem inzichtelijk vereenvoudigd tot vier gewichtsklassen of -codes, zoals we die ook hanteren in ons Botenplan:
L = Licht (55 – 65 kg)
M = Middel (65 – 75 kg)
Z = Zwaar (75 – 85 kg)
ZZ = Zeer Zwaar (85 – 95+ kg)

Voor C-boten en wherry’s spelen gewichtsklassen geen rol.

Met ‘BS’ geven we aan dat een boot een Beschermde status heeft. Vaak geldt dit voor wedstrijdboten waarvoor enkele leden het recht krijgen er in te varen en te trainen voor de wedstrijden.

‘PS’ staat voor Privé-boot. Enkele leden op de vereniging hebben een eigen boot. Deze boten kunnen niet door andere boten gereserveerd worden om in te varen.

Een mooie en gevarieerde zeilvloot

De zeilvloot van de vereniging bestaat uit negen boten in verschillende soorten en maten voor jong en oud. Je kunt op elk niveau zeilen. Van beginner tot gevorderde. Je kunt de Eem afkruisen of op een boot stappen en meteen het ruime sop van het Eemmeer gaan verkennen.

De Pico is een snelle kleine Laser, geschikt voor alle zeilers, vooral in trek bij de jeugd vanwege de snelheid en spanning.

» Bekijk alle informatie over Albatros.

De Pico is een snelle kleine Laser, geschikt voor alle zeilers, vooral in trek bij de jeugd vanwege de snelheid en spanning.

» Bekijk alle informatie over Roze Pelikaan.

De Pico is een snelle kleine Laser, geschikt voor alle zeilers, vooral in trek bij de jeugd vanwege de snelheid en spanning.

» Bekijk alle informatie over Zeearend.

De Randmeer is een middelgrote open zeilboot van 6.50 meter en heeft een vaste kiel. De ideale toerboot voor volwassenen.

» Bekijk alle informatie over Big Bird.

De Randmeer is een middelgrote open zeilboot van 6.50 meter en heeft een vaste kiel. De ideale toerboot voor volwassenen.

» Bekijk alle informatie over Buizerd.

De Polyvalk is een middelgrote open zeilboot van 6.50 meter, met een gaffeltuig en vaste kiel. De lesboot waar jong en oud op leert varen.

» Bekijk alle informatie over Slechtvalk.

De Lærling is een kleine kielboot, ideaal voor de jeugd om het zeilen onder de knie te krijgen.

» Bekijk alle informatie over Calimero.

De Wilde Makou is onze RS Venture. Het is een snelle open kielboot, met vaste bulbkiel. Ideaal voor de ervaren zeilers die ook spanning willen. 

» Bekijk alle informatie over Wilde Makou.

De Vogelvrij is een boot uit de Vrijheidklasse. Hout, snel, licht en toch heel stabiel dankzij een flinke kiel onder de boot.

» Bekijk alle informatie over Vogelvrij.

Uit de vaart

De Polyvalk is een middelgrote open zeilboot van 6.50 meter, met een gaffeltuig en vaste kiel. De lesboot waar jong en oud op leert varen.

» Bekijk alle informatie over Andere Valk.

Een skarl 645 is een open polyester zeilboot die in de jaren 1980 werd gemaakt door Elahuizen B.V. Deze boot is 6,45 meter lang met een kiel die ongeveer 75 centimeter diep steekt, met een toptuig met 17 m² zeil.

» Bekijk alle informatie over Arend.

De Polyvalk is een middelgrote open zeilboot van 6.50 meter, met een gaffeltuig en vaste kiel. De lesboot waar jong en oud op leert varen.

» Bekijk alle informatie over Timpe Te.

De Polyvalk is een middelgrote open zeilboot van 6.50 meter, met een gaffeltuig en vaste kiel. De lesboot waar jong en oud op leert varen.

» Bekijk alle informatie over De Valk.

Nog meer materiaal om van te genieten

De vloot van de vereniging bestaat uit veel roei- en zeilboten. Maar er is meer! We beschikken ook over drie coach- annex reddingsboten, Mandarijneend, Snor en Stormvogel.
In de roeibakken kun je ‘droog’ leren roeien. In een speciale ruimte staan 8 ergometers opgesteld. Boten vervoeren we met onze botenwagens. Oefen je evenwicht op het balansplankje.

Als je de gezellige ‘Recover’ binnenkomt, valt het je waarschijnlijk niet meteen op, maar kijk je omhoog zie je een schitterende oude houten roeiboot hangen.
Lees het bijzondere verhaal van de Spica.

Bijzondere schepen

De Spica is een zeer bijzondere boot op een heel speciale plek.

In het BRS kom je boten tegen met een beschermde status. Je ziet dat met de toevoeging (BS) achter de bootnaam. Deze boten zijn voor wedstrijden bedoeld. Skiffeurs en ploegen die in aanmerking komen voor het roeien in een BS-boot moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. De materialcommissaris kent de bevoegdheden toe aan de roeier die een bevoegdheid aanvraagt. De bevoegdheid geldt voor 1 jaar en gaat in op 1 oktober.

Individuele roeiers en ploegen die voor het roeien in een beschermde boot in aanmerking willen komen, dienen een verzoek in vóór 1 oktober bij de materiaalcommissaris. De toewijzing zal steeds voor slechts één jaar gelden.

» Kijk bij Beschermde boten welke boten er dit jaar beschermd zijn en welke voorwaarden er gelden om in een BS te mogen varen.

Roeiers en ploegen die in aanmerking willen komen voor het roeien in de BS-boten moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op de pagina Roeimateriaal vind je meer informatie hierover. In het algemeen en per beschermde boot (BS).

» Kijk bij Beschermde boten welke boten er dit jaar beschermd zijn en welke voorwaarden er gelden om in een BS te mogen varen.

In het elektronisch reserveersysteem BRS kom je als lid enkele privé-boten tegen. Het zijn skiffs waarachter de naam een code beginnend met een P staat. Zo kennen we de PSC, PSH, PSM en PSR.

Deze boten zijn alleen reserveerbaar door de eigenaar ervan.

Coach / Reddingsboten

Inleiding
In de vloot hebben we drie coachboten die we in noodgeval ook als reddingsboot kunnen inzetten. Dit zijn de Mandarijneend, Snor en de Stormvogel.

» Op het besloten deel van de website, waar je als lid op kunt inloggen, vind je de Brochure over het gebruik van de motorboten.

Bijzonderheden
De motorboten hebben geen verlichting. Ze mogen alleen uitvaren bij voldoende zicht en daglicht.

Als bestuurder voldoe je aan de volgende voorwaarden:

  • Je bent minimaal 18 jaar
  • Je draagt een reddingsvest
  • Je bent lid van BWV de Eem
  • Je hebt een telefoon bij je
  • Je bent bekend met de vaarregels
  • Je hebt een Foliedekens bij je?

Verder zijn de volgende regels van belang:

  • Voor de vereniging geldt een maximum snelheid van 6 km/uur.
  • Houdt rekening met andere boten en omwonenden.
  • Je houdt je aan de vaarregels.
  • Beide boten varen achteruit de box in. Het is verstandig om passagiers eerst af te zetten op het vlot.

» Voor het aanvragen van instructie voor het gebruik van de coachboten neem je contact op met de materiaalcommissie.

» Voor alle eisen en bevoegdheden voor het gebruik van de coachboten, zie MIJN BWV (alleen voor leden).

De Mandarijneend, Stormvogel en de Snor mogen uitsluitend worden bestuurd door mensen met het Motorboot Certificaat dat wordt geregistreerd in het BRS.

» Zie voor meer informatie over de reddingsboten het BRS (alleen voor leden).

» Historie: tussen 2002 en 2009 was Pinguïn onze reddings- en coachboot.

De reddingsboten Snor en Stormvogel zijn er om ingeval van nood roeiers en zeilers van dienst te kunnen zijn. Tijdens instructie moet er minimaal één boot bedrijfsklaar liggen. De reddingsboot mag echter ook als coachboot gebruikt worden, maar dan moet de bestuurder een mobiele telefoon bij zich dragen, aan hebben staan, en het nummer bij de bardienst achter laten om gebeld te worden in geval van nood.

De volgende afspraken gelden:

  • Als coachboot mag de reddingsboot nooit verder dan 4 kilometer van het verenigingsgebouw verwijderd zijn;
  • De reddingsboot mag NIET als coachboot gebruikt worden als er jeugdroei-instructie is, tenzij er met de dienstdoende jeugdinstructeur een voor de jeugdinstructeur acceptabele afspraak is gemaakt.

De brandstof voor de Mandarijn is elektriciteit, voor de Snor is dat Euro98 en voor de Stormvogel is het Aspen4. Dit is brandstof die niet veroudert, wat wel het geval bij gewone benzine is. De Snor wordt relatief veel gebruikt waardoor de brandstof Euro98 kan blijven.

Op het besloten deel van de website, waar je als lid op kunt inloggen, vind je de Brochure over het gebruik van de motorboten.

De Mandarijneend is één van de drie reddingsboten / coachboten in onze vloot. De andere zijn de Snor en de Stormvogel.

Zie voor alle details de Mandarijneend-pagina.

De Snor is één van de drie reddingsboten / coachboten in onze vloot. De andere zijn de Mandarijneend en de Stormvogel.

Zie voor alle details de Snor-pagina.

De Stormvogel is één van de drie reddingsboten / coachboten in onze vloot. De andere zijn de Mandarijneend en de Snor.

De Stormvogel weegt 160 kg en is een onzinkbaar aluminium boot met een 10 pk Honda motor (50 kg), die begrensd is op maximum 20 km, zodat iemand zonder vaarbewijs de boot mag bedienen. Er kunnen 10 mensen in vervoerd worden, dus de bemanning van een acht.

Zie voor alle details op Stormvogel.

Overig

Voor achter de zeilboten kunnen we beschikken over drie buitenboordmotoren. In het BRS hebben ze de namen:

  • Z-Brombeer
  • Z-Brommer
  • Z-Bromsnor

De brandstof voor de drie motoren is Aspen4. Dit is brandstof die niet veroudert, wat wel het geval bij gewone benzine is. Hierdoor blijft de conditie van de buitenboordmotoren beter.

In de recover is sinds kort een balansplankje-de-luxe te vinden. Gemaakt door Rudi von Bartheld. Het plankje kan gebruikt worden door instructeurs om hun leerlingen duidelijk te maken wat de gevolgen zijn van je houding op de stabiliteit van de boot.
Natuurlijk kunnen ook alle andere leden er gebruik van maken.

» Ervaar het op het balans-plankje-de-luxe.

» Bekijk de coxbox.

Leuke weetjes over de vloot en meer

We houden van onze vereniging en dat maakt het verschil.

0
Roeiboten in de vloot
0
Mederoeiers op de vereniging
0
Kopjes koffie gedronken in een jaar
0
Vrijwilligers actief op de vereniging

Overzicht van alle roeiboten bij De Eem

Alle roeiboten van de Eem-vloot op een rijtje

Liteboats en Wherry’s

Overig sportief materiaal bij De Eem

Leer de finesses van het roeien in de roeibak, train op de ergometers of bewaar je evenwicht op het balansplankje.

Roeibak

Op woensdag 9 september 2020 is de nieuwe roeibak geleverd en op zijn plaats gelegd in het verlengde van het bestaande roeivlot.
Iedereen was het erover eens, dat de oude roeibak zijn tijd heeft gehad. Er is gekozen voor een roeibak van Inter Boat Marinas, het bedrijf dat de roeivlotten voor de nieuwe roeibaan, de Willem Alexanderbaan bij Rotterdam, heeft geleverd.

De nieuwe roeibak heeft twee roeiplaatsen en is geschikt voor zowel scullen als boordroeien.
Een groot voordeel bij deze nieuwe roeibak: als de bak niet gebruikt wordt en de deksels op de roeiplaatsen liggen, is de oppervlakte van de bak volkomen vlak en beloopbaar en vormt zo een verlenging van zes meter van het bestaande roeivlot.

Roeibak. Foto: Eem archief.

BEK 2020. Foto: Eem archief.

Ergometers

De vereniging beschikt over acht ergometers waar binnen op getraind kan worden in de ergometerruimte.

Tijdens de Baarnse Ergometer Kampioen (BEK) komt de jeugd uit heel Nederland om zich te meten met elkaar op de ergometer. Dit spektakel vindt elk jaar plaats bij de verenigingen De Laak in Den Haag, Michiel de Ruyter in Uithoorn en bij BWV de Eem.

De jeugd ergometerwedstrijden is een concept dat in 2015 door Marien Mortier in leven is geroepen. Het winterseizoen werd op deze manier nieuw leven ingeblazen. Met de twee andere verenigingen is er zo een heuse driekamp met een overall-prijs voor de winnende vereniging ontstaan.
De wedstrijden zijn toegankelijk voor de jeugd van 10 tot 18 jaar.

Balansplankje-de luxe

Hiernaast zie je het balansplankje-de-luxe, gemaakt door lid Rudi.

uitleg voor gebruik

Roeier A neemt plaats op het bankje en gaar beurtelings op twee manieren zitten:

Manier 1: probeer zoveel mogelijk in balans te blijven en de “boot” recht te houden door het lichaam rechtop te houden;

Manier 2: houd je onderrug stijf gestrekt en val dus met de “boot” mee.

Roeier B neemt het handvat en brengt de “boot” uit balans door het handvat heen en wer te bewegen.
Merk op wat het verschil is in balans tussen de twee houdingen van roeier A.

Balansplankje-de-luxe. Foto: Eem archief.

Ondersteunend materiaal

De CoxBox en botenwagens

CoxBox

De CoxBox is een versterker van de stem van de stuurman of -vrouw. Je kunt ze gebruiken in gladde vieren of achten.
Stuurlieden die gebruik willen maken van de CoxBox kunnen die vinden in een speciaal kastje in de ergometerruimte, rechts aan de muur net achter de deur.
» Lees alles over de CoxBox in de handleiding (Engelstalig).
Coxbox. Foto: Eem archief.
Botenwagens. Foto: Eemarchief.

Botenwagens

Met onze botenwagens kunnen we roeiboten over land vervoeren voor activiteiten als wedstrijden of toertochten.
We hebben de beschikking over drie botenwagens binnen de vereniging.

• Kleine botenwagen;
• Wherrywagen;
• Grote botenwagen.

Alle botenwagens zijn in het BRS te reserveren via de materiaalcommissaris.
» Stuur de materiaalcommissaris een verzoek voor het reserveren van een botenwagen op materiaalcommissaris@bwvdeeem.nl.

Alle botenwagens zijn te rijden met een B-rijbewijs.

We stellen de volgende verplichting voor het rijden met een botenwagen:
De bestuurder:
– is lid van BWV de Eem;
– heeft een telefoon bij zich;
– beschikt over een rijbewijs B-E;
– heeft ervaring met het rijden met een -flinke- aanhanger.

De sleutels van de botenwagens en van het hek zijn verkrijgbaar via de materiaalcommissaris.
Leden kunnen de instructies hiervoor lezen in MIJN BWV, op pagina DOCUM. optie ‘Roeien’.
» Login op MIJN BWV (alleen voor leden)(opent in een nieuw tabblad)

Let op! Bestudeer de brochure ‘Het gebruik van de botenwagens’ voordat je een botenwagen aanvraagt. Te vinden op MIJN BWV.

De kleine botenwagen
• Is te gebruiken voor het transport van skiffs en tweeën;
• Heeft geen eigen kentekenplaat;
• Heeft een 7-poolstekker. Altijd checken of alle verlichting goed werkt.

Voor de sleutels: informeer bij de materiaalcommissaris of login op MIJN BWV en check bij DOCUM. onderdeel ‘Roeien’.
Op dezelfde pagina van MIJN BWV vind je ook instructies hoe de botenwagen te gebruiken en hoe de boten te laden.
» Login op MIJN BWV (alleen voor leden)(opent in een nieuw tabblad).

Hier een foto van de kleine botenwagen.
De wherrybotenwagen.

De wherrybotenwagen ofwel wherrywagen
• Is te gebruiken voor het transport van wherry’s of C-boten (maximaal 3) of Gladde boten;
• Heeft een eigen kentekenplaat. Neem altijd de kentekenpapieren mee. Voor reizen naar het buitenland altijd het origineel
meenemen!;
• Heeft een 7-poolstekker. Altijd checken of alle verlichting goed werkt.

Voor de sleutels en kentekenbewijs: informeer bij de materiaalcommissaris of login op MIJN BWV en check bij DOCUM. onderdeel ‘Roeien’.
Op dezelfde pagina van MIJN BWV vind je ook instructies hoe de botenwagen te gebruiken en hoe de boten te laden.
» Login op MIJN BWV (alleen voor leden)(opent in een nieuw tabblad).

De grote botenwagen
• Is te gebruiken voor het transport van Gladde boten en C-boten;
• Heeft een eigen kentekenplaat. Neem altijd de kentekenpapieren mee. Voor reizen naar het buitenland altijd het origineel meenemen!;
• Heeft een 13-poolstekker. Altijd checken of alle verlichting goed werkt.

Voor de sleutels en kentekenbewijs: informeer bij de materiaalcommissaris of login op MIJN BWV en check bij DOCUM. onderdeel ‘Roeien’.
Op dezelfde pagina van MIJN BWV vind je ook instructies hoe de botenwagen te gebruiken en hoe de boten te laden.
» Login op MIJN BWV (alleen voor leden)(opent in een nieuw tabblad).

De grote botenwagen.